Prövningsmöjligheter hos Storebrand Fonder
Här kan du läsa om dina prövningsmöjligheter hos Storebrand Fonder AB.
- Du får svar inom fem dagar efter det att du har skickat in ditt klagomål.
- Antingen får du då ett beslut eller information om handläggningen.
- Om vi inte kan tillmötesgå ett klagomål lämnar vi alltid en motivering till varför.
- Prövningen är kostnadsfri.
Olika sätt att klaga - vi tar de i tur och ordning
-
Vår förhoppning är att vi tillsammans kan reda ut eventuella missförstånd. Du kan även begära att ditt ärende ska prövas av ansvarig på avdelningen. Efter prövningen får du ett slutligt beslut från ansvarig handläggare eller avdelning. Du når oss på följande sätt:
E-post: info@storebrandfonder.se
Postadress: Frisvar, Storebrand Fonder AB, Kundnummer 20543963, 110 00 Stockholm
Telefon växel: 08-614 24 50Dataskyddsombud:
Vi har ett dataskyddsombud som övervakar att vår organisation följer dataskyddsförordningen. Förordningen innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Du kan komma i kontakt med Dataskyddsombudet på följande adress:
E-post: dataskyddsombud@spp.se
Postadress: SPP, Dataskyddsombud, 105 39 Stockholm -
Du är välkommen att kontakta vår klagomålsansvarige som säkerställer att du får ditt ärende prövat på ett objektivt och korrekt sätt. Vår klagomålsansvarige heter Kajsa Åström. Du kommer i kontakt med henne på följande sätt:
E-post: klagomalsansvarig@spp.se
Postadress:Frisvar
Klagomålsansvarig
Storebrand Fonder ABSvarspost
Kundnummer 20543963
110 00 StockholmTelefon: 073-430 39 83
Tänk på att inte skriva känsliga uppgifter, till exempel person- och kontonummer, när du skickar mejl.
Prövningsmöjligheter utanför Storebrand AB
-
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN är en nämnd för tvistlösning. De prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare och lämnar en rekommendation om hur tvisten bör lösas. ARN prövar många typer av konsumenttvister men inte alla. De har bland annat en tidsgräns som säger när din anmälan måste ha kommit in till ARN.
Mer information om vilka ärenden ARN prövar och deras regler hittar du på www.arn.se
EUs webbplats för tvistlösning
EUs plattform kan användas om du vill klaga på en vara eller tjänst som du köpt på internet. Via webbplatsen slussas tvisten vidare till aktuell tvistlösningsnämnd.
Information om plattformen och hur du registrerar ett klagomål för en vara eller tjänst hittar du på Tvistlösning på nätet
Etiska nämnden för fondmarknadsföring (ENF)
ENF är en oberoende nämnd med syfte att följa upp att fondbolagen i sin information och marknadsföring beaktar de regler som gäller, bland annat Fondbolagens förenings riktlinje för fondbolagens marknadsföring och information. Nämnden kan på eget initiativ uttala sig i principfrågor. Dessutom kan såväl enskilda personer som företag och myndigheter med flera anmäla ärenden till nämnden.
Mer information om hur de hanterar en anmälan hittar du på www.fondbolagen.se/sv/Juridik/ENF/
Integritetsskyddsmyndigheten
Du kan skicka in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att någon bryter mot reglerna för personuppgiftsbehandling. Integritetsskyddsmyndigheten tar emot din anmälan men har ingen skyldighet att agera på ditt tips eller klagomål. Om de inleder tillsyn, så gör de det inte som ombud för dig som har anmält. De kommer alltså inte att företräda dig som anmäler och du blir inte part i tillsynsärendet.
Mer information om hur de hanterar en anmälan hittar du på www.imy.seDomstol
Du kan vända dig till allmän domstol för att få en rättslig prövning. Om du avser att väcka talan i domstol är det viktigt att du kontrollerar vilka regler som gäller i ditt ärende.
Information om allmän domstol hittar du på www.domstol.se
Kontakta oss
Om du är osäker på vart du ska vända dig är du alltid välkommen att kontakta Storebrand Fonder på telefon 08-614 24 50 eller via e-post.