Kapitalets makt

Vi vill få fler att förstå den kraft som finns i sparande och hur denna kan användas för att skapa förändring som bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Att investera i bolag som bidrar till de globala målen och välja bort de som står i vägen är avgörande för att lyckas med målsättningen.

Nu höjer vi ambitionen genom att integrera de globala målen i hållbarhetsanalysen. På så vis kan vi på ett bättre sätt identifiera och investera i bolag som står sig bäst i relation till målen och sålla bort bolag som står i vägen för att de ska uppnås. På detta sätt vill vi tydliggöra att vi är en del av den globala agendan.

Kapitalets makt

För Storebrand Fonder är hållbarhet inte något nytt. Koncernen har haft ett eget hållbarhetsteam sedan 1995 och har länge gått i bräschen för hållbara investeringar.

Att satsa på hållbara investeringar är inte bara en fråga om samvete utan också en strategi som långsiktigt lönar sig ekonomiskt. Utmaningen för investerare är dock att hitta rätt i den uppsjö av etiska och hållbara fonder som finns på marknaden. Därför är det viktigt att verkligen granska vad olika fonder menar med hållbarhet och vilken strategi de tillämpar. Storebrand Fonder vill vara så transparenta som möjligt och den här rapporten är ett sätt för oss att berätta för marknaden om vårt arbete.

En allt bredare trend

Pengar kan ses som ett röstkort för framtiden, där varje krona väger tungt. Som fondbolag har vi därför ett stort ansvar för att framtiden utvecklas hållbart. När du som investerare väljer fonder ska du inte behöva fundera på om fonden är hållbar eller inte – det ska vara en självklarhet. Storebrand Fonder ser det som en självklarhet att vara en del av denna utveckling och driva branschen framåt. Vi gör det genom våra sparprodukter och genom att investera våra kunders pengar på ett ansvarsfullt sätt. Utvecklingen mot hållbara investeringar sker på bred front och min förhoppning är att allt sparande i framtiden kommer att vara hållbart.

Vägen framåt

Vi har fullt fokus på hållbarhet, utan att tumma på avkastning, vilket varit helt avgörande för vår framgång. Allt fler kunder kräver att investeringarna placeras hållbart och intresset ökar hela tiden. Vi ska fortsätta att vara innovativa och ligga i framkant med vårt erbjudande.

Mia Nyberg, VD