De globala målen för hållbar utveckling illustrerade i färgglada rutor. Varje ruta representerar ett mål, som ingen fattigdom, jämställdhet och hållbar energi

Agenda 2030 och de globala målen

I september 2015 antog FNs Generalförsamling 17 Globala mål för en ekonomisk, social och hållbar utveckling: Agenda 2030. Målen är universella och gäller alla medlemsländer i FN som ska arbeta tillsammans fram till år 2030 för att uppnå målen. 

Kvinna i modernt kontorsmiljö vid ett bord med en lampa ovanför, röd stol i bakgrunden

För att uppnå målen i Agenda 2030 krävs ett gemensamt ansvarstagande från alla delar av samhället – stater, institutioner, företag, det globala samfundet, civilsamhällets organisationer och vi som privatpersoner.

FNs Globala Hållbarhetsmål

De globala målen omfattar 17 huvudmål och 169 delmål, framtagna genom en av FN mest omfattande globala konsultationer någonsin. Dessa mål, som antogs formellt av världens ledare i september 2015, syftar till att främja en långsiktigt hållbar samhällsutveckling och ge oss alla verktyg att bidra till denna omställning.

Hur bidrar vi?

Vår investeringsstrategi omfattar flera av de globala målen, både direkt och indirekt. På Storebrand analyserar och betygsätter vi drygt 4 000 börsnoterade företag. Vi identifierar företag som integrerar hållbarhet i sin verksamhet och ser det som en affärsmöjlighet. Vi undviker investeringar i de sämsta företagen, överviktar de bästa och arbetar aktivt för att påverka företag att ta ytterligare steg i en hållbar riktning.

I vår analys fokuserar vi särskilt på finansiell stabilitet, hållbar verksamhet och framtida positionering i förhållande till trender som befolkningstillväxt, resursbrist och förändrade konsumtionsmönster. Vi granskar hela processen, från produktion till leverantörskedjor, miljöpåverkan, sociala förhållanden och ägarstyrning. Företag som bryter mot internationella normer och konventioner väljs självklart bort.

Precis som de globala målen, har vi genom åren skärpt våra krav och förfinat vår analysmetod för att bättre identifiera de företag som arbetar mot en hållbar utveckling. Vi är övertygade om att de företag som är mest resurseffektiva och anpassar sig till en hållbar utveckling också kommer att vara de mest lönsamma i längden.